Budgetbeheer

Wat is budgetbeheer?

Budgetbeheer is geschikt voor mensen die nog voor een groot deel zelfstandig hun geldzaken kunnen regelen, maar wel hulp nodig hebben om al hun financiën op orde te krijgen. Budgetbeheer is een eenvoudige oplossing, wanneer u (enkele) betalingen of financiële handelingen wil uitbesteden aan Stichting HFH. Budgetbeheer is op contractbasis, hierdoor is het niet nodig om een aanvraag te doen bij de rechtbank. Budgetbeheer is altijd vrij opzegbaar, wanneer u uw financiën weer zelfstandig kan en wil beheren.

Bij Stichting HFH zorgen wij ervoor, dat al uw rekeningen maandelijks op tijd worden betaald en dat u geen betalingsachterstanden meer heeft. Stichting HFH zal samen met u kijken, welke taken u nog zelfstandig wil en kan uitvoeren en welke taken u graag wil uitbesteden.

Budgetbeheer is bij uitstek geschikt om gemeentelijk beleid van zelfredzaamheid te ondersteunen. Door middel van de financiële die u krijgt, bent u in staat de voortgang in uw dossier te volgen. U kunt op uw eigen manier met deze overzichten uw administratie ordenen.  U hoeft niet bang te zijn dat er bijvoorbeeld tijdens een aanmelding schuldhulpverlening nieuwe schulden ontstaan. Hierdoor kunt u zich concentreren op een goede aanmelding bij schuldhulpverlening, zonder dat er nieuwe achterstanden ontstaan. Hebt u vragen? Uw budgetbeheerder is altijd beschikbaar voor informatie.

Voor wie is budgetbeheer geschikt?

Herkent u uzelf of uw naaste in één of meer van de volgende omschrijvingen, dan is budgetbeheer de geschikte oplossing voor uw financiën:

• Ik vergeet regelmatig mijn rekeningen te betalen.
  • Aan het eind van de maand heb ik niet meer voldoende geld om van te leven.
  • Ik vind het moeilijk om te bepalen, welke rekeningen ik als eerste moet betalen.
  • Ik betaal teveel andere rekeningen, hierdoor blijft er te weinig geld over voor mijn vaste lasten.

Wat kan u met budgetbeheer bereiken?

Door middel van budgetbeheer hoeft u zich niet langer zorgen meer te maken over uw financiën. Stichting HFH zorgt ervoor dat nieuwe schulden worden voorkomen en dat uw geldzaken op orde zijn. Daarnaast zorgen we ervoor dat alle rekeningen op tijd worden betaald zodat we problemen zoals huisuitzetting, afsluiting van uw energieleverancier en het ontstaan van nieuwe achterstanden kunnen voorkomen.

Wat kunt u van Stichting HFH verwachten?

• Bij het intakegesprek zullen we samen uw financiën en persoonlijk situatie bespreken. Hierdoor kunnen wij een budgetplan voor u maken, waarbij we samen afspraken maken voor uw situatie.
  • Stichting HFH opent voor u een bankrekening (leefgeldrekening), waarop uw leefgeld zal staan voor de dagelijkse uitgaven zoals bijvoorbeeld boodschappen.
  • U ontvangt maandelijks een overzicht van uw beheerrekening via de mail of de post, zodat u inzicht krijgt in uw financiën.