Volmacht

Wat is een volmacht?

Met een volmacht kunt u Stichting HFH aanwijzen als gevolmachtigde, om u te vertegenwoordigen als u (tijdelijk) niet meer in staat bent om uw financiële belangen te behartigen. Bij een volmacht zal Stichting HFH al uw taken rondom uw administratie uit handen nemen.

Wanneer vraagt u een volmacht aan?

Met een volmacht geeft u een ander de bevoegdheid om namens u te handelen. U houdt bij een volmacht zeggenschap en u blijft handelingsbekwaam. Het is essentieel dat u uw zaken op tijd regelt voordat u lichamelijke en/ of geestelijke toestand verslechterd. Hierdoor bepaald u zelf wie uw financiële belangen behartigd en dat uw wensen worden nageleefd, als u hier zelf niet meer toe in staat bent.

Een volmacht wordt veelal aangevraagd in de volgende situaties:

- Ziekenhuisopname;

- Lichamelijke en/of geestelijke achteruitgang van uzelf of uw partner; (bijvoorbeeld: beginnende dementie, psychiatrische problematiek of een verstandelijke beperking)

Welke soorten volmachten zijn er?

1. Een volmacht als voorzorgsmaatregel

Een volmacht is uitermate geschikt als u een diagnose heeft gekregen en weet dat u lichamelijke en/of geestelijke toestand in de toekomst zal verslechteren. U kunt Stichting HFH bij voorbaat benoemen zodat wij u direct kunnen ondersteunen, als u zelf niet meer in staat bent om uw financiën te beheren. Hierdoor kunnen we onder andere financieel misbruik voorkomen als u zich door uw lichamelijke en/of geestelijke achteruitgang in een kwetsbare positie bevindt. Het voordeel van een volmacht is, dat u nog zelf kunt bepalen wie u benoemd als gevolmachtigde. Als u wilsonbekwaam bent wordt er bewindvoering, mentorschap of curatele voor u aangevraagd en kan u zelf niet meer kiezen wie u financiële belangen mag behartigen.

2. Een volmacht voor of tijdens de aanvraag van een beschermingsmaatregel

Wanneer de aanvraag voor een maatregel zoals beschermingsbewind, mentorschap of curatele nog loopt maar er nog geen handelingen kunnen worden verricht, kan volmacht een oplossing bieden. Met een volmacht kan Stichting HFH uw financiële zaken bij voorbaat beheren, om betaalachterstanden en schulden te voorkomen. Stichting HFH kan in deze situatie alvast zorg dragen voor de poststukken en overige financiën van de cliënt.

Hoe kunt een volmacht aanvragen?

U kunt direct bij Stichting HFH een volmacht aanvragen. Zonder tussenkomst van de kantonrechter kunt u bij Stichting HFH een contract laten opstellen voor een volmacht. De werkzaamheden van een volmacht en bewindvoering komen overeen. Een volmacht is echter op basis van een contract bij Stichting HFH. Bewindvoering vraagt u aan via een beschikking van de kantonrechter. Indien u vragen heeft of meer informatie wenst, dan kunt u ons per mail bereiken via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch via: +31(0)10 - 211 02 33