Stappenplan overleden cliënt

1. Contact opnemen met een arts

Bij het overlijden van een cliënt moet er contact opgenomen worden met een arts. De arts zal de schouwing uitvoeren en verklaren dat de cliënt overleden is.

2. Melden van een overlijden

Het overlijden van een cliënt moet gemeld worden bij Stichting HFH. Voor het melden van een overlijden kunt u Stichting HFH bereiken tijdens kantooruren op: 010 – 211 02 33.

Als u geen gehoor krijgt, kunt u bellen naar: 06- 22 36 94 11.

3. Vervoer naar mortuarium

Wanneer u gemeld heeft dat de cliënt is overleden, zorgt Stichting HFH ervoor dat de overledene vervoert wordt naar het mortuarium. Stichting HFH neemt ook contact op met de uitvaartverzorger voor de begrafenis/crematie.

4.1. De cliënt heeft familie/naasten

Afhankelijk van de wensen van de cliënt en/of familie regelt Stichting HFH de begrafenis of crematie van de cliënt. Wij zullen de familie zoveel mogelijk betrekken bij het regelen van de begrafenis of crematie.

4.2. De cliënt heeft geen familieleden/naasten

Als de cliënt geen familieleden of directe naasten heeft, dan zullen wij vragen om de medewerking van de zorginstelling. Wij vragen aan de medewerkers van de zorginstelling of zij de favoriete kleding van de cliënt kunnen klaar leggen voor de uitvaartverzorging. Daarnaast zullen wij vragen om de input van de verzorgers over de wensen van de cliënt, om de begrafenis of crematie een persoonlijk tintje te kunnen geven.

Proces van executele (afwikkelen nalatenschap)

In onderstaand overzicht ziet u welke stappen doorlopen worden bij het afwikkelen van een nalatenschap (klik op onderstaand schema voor een grote versie).